torsdag 26 juli 2012

Dag 4 (recept på marinerade grönsaker)

Mellanmål (nattmat): 1 burk Kesella, med citrus. 1 ägg, 2 skinkor kalkon och brieost.
Frukost: 1 stekt ägg, 3 skivor stekt bacon
Lunch: 1 köttbit, 1 tomat, 2 skivor mozzarella
Middag: Stekt kyckling med marinerade grönsaker.

Imorse gick jag av min sista natt, sov till kl slog 15, sen dess har jag planterat ut och planterat om lite örter och blommor på balkongen, lagat mat och ätit. Och nu är jag i full gång och tvättar, tvättar all tvätt från vår semester, det är ganska mycket faktiskt. Känner mig totalt överkörd i kroppen idag, antar att det är för att kroppen är trött efter nattjobb. Så medan min sambo gick och tränade stannade jag hemma för att fixa med tvätten. Ska däremot träna imorgonbitti. Ett av mina mål var ju att jag skulle träna minst 3 gånger i veckan, har redan gjort 2 pass och har nu 1 kvar. Funderar dock på att kanske ta en powerwalk senare när tvätten är gjord och det blivit lite svalare ute. 

Jag längtar efter måndag, då första vägningen ska ske. Jag hoppas på att ha gått ner iallafall något kilo, vilket jag tror att jag gjort, kanske fler.. men vi får se. Inte så långt kvar.

De marinerade grönsakerna som vi åt till middag, är oooootroligt gott att ha som tillbehör (istället för ris, potatis eller vad du annars brukar äta) till exempel kyckling och kött. Jag brukar göra en stor sats för att kunna ha det sparat i kylen så att man har tillgång till det ett tag. Mycket smidigt. Tänkte bjuda på receptet:

Marinerade Grönsaker (6 portioner):

Marinad:
3 vitlöksklyftor
1 dl äppelcidervinäger
1½ dl olivolja
½ msk salt
saft av en ½ lime
saft av en ½ citron

2 paprikor (valfri färg)
200 g blomkål
200 g broccoli
200 g vitkål
100 g purjolök
200 g äpplen
100 g sqaush
1 ask physalisfrukt

Börja med marinaden. Skala och haka vitlöken och blanda ned med övriga ingredienser.
Ansa, skala och bryt blomkål och broccoli. Skär vitkålen i grova bitar.
Skölj och skär purjolöken i cm-tjocka skivor. 
Koka upp lättsaltat vatten i en stor kastrull och lägg i blomkål, broccoli, vitkål, purjolök och låt det koka i 3 min.
Låt grönsakerna rinna av och lägg dem därefter i en stor skål. Häll marinaden över de varma grönsakerna och blanda väl.
Kärna ur paprikan och skär i bitar.Kärna ur och skär äpplena i mindre bitar och dela på physalisfrukten.
Blanda försiktigt ned paprika, äpplena och physalisen. Täck med plastfilm och ställ in i kylen för att marineras.

Du kan självklart byta ut grönsakerna till några andra grönsaker som du tycker bättre om :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar